Hayday
Janno Veskimäe ja Kalle Karvonen työskentelevät mielellään tuotteiden parissa, jotka tekevät aidosti hyvää.

Mehuhetkestä huippuhetki


Oletko sinäkin kokeillut oman mehun tekemistä ja todennut, etteivät terveelliset raaka-aineet aina sovi yhteen? Inkivääri tai pinaatti maistuu ikävästi läpi ja vähintään lapset nyrpistelevät vitamiinipommillesi?


Omassa ostoskorissani on usein kaunis herkullisen vihreä HeyDayn mehupullo: kurkkua, pinaattia, omenaa, sitruunaa, persiljaa ja inkivääriä. Annos terveyttä ja hyvää oloa maukkaassa muodossa –  enkä joudu ahertamaan kotikeittiössäni minuuttiakaan.

HeyDayn kylmäpuristetut luomumehut ovat täysin orgaanisia, ilman väri- tai säilöntäaineita. ”Ne ovat täyttä tavaraa kaikkine vitamiineineen, eivät soseesta valmistettuja maustettuja omenamehuja”, kertoo yrityksen perustajiin kuuluva Janno Veskimäe.

Tapaamme Veskimäen kanssa Kalliossa sijaitsevassa Roots Helsinki kahvilassa. Mukana on HeyDayn markkinoinnista vastaava Kalle Karvonen, joka kertoo HeyDayn tarkoittavan elämän huippuhetkeä. ”Pallottelimme monia nimiä, mutta tämä kuvastaa hyvin toimintaamme. Siinä nimessä on kaikki positiivista.”

Nuoret naiset suunnannäyttäjinä

Virosta rantautunut HeyDay on saanut nopeasti jalansijaa Suomenkin mehumarkkinoilla. Tuotteita myydään Anton & Antonin ja Ruohonjuuren lisäksi myös mm. osassa K-kaupoista. Karvosen mukaan vastaanotto on ollut erinomainen. Terveellinen mehu ei ole enää vain nuorten naisten juttu, vaan osa kaikkien hyvinvoinnistaan kiinnostuneiden elämäntapaa. ”Voidaan puhua mehuvallankumouksesta”, Veskimäe kuvailee.

Aktiivisen tekemisen kautta yrityksellä on monipuolisia yhteistyökuvioita. Keskustelussa mainitaan ravintoloitsija Anni Kravi, rockmuusikko Jyrki69, huipputriathlonisti Marko Albert, freestylehiihtäjä Kelly Sildaru ja soutusankari Sam Öhman. Lisäksi HeyDay on kesällä mukana useissa musiikkitapahtumissa ja festivaaleilla Suomessa. ”Tunnettuutta tarvitaan silti vielä paljon lisää”, Karvonen huomauttaa.

Megatrendiin hypättiin huoltoaseman pihalta

Yrityksen taustalla vaikuttaa myös Anton Maljugin, Veskimäen opiskelutoveri, johon hän törmäsi sattumalta vuosien jälkeen huoltoasemalla. Maljugin oli viettänyt paljon aikaa Yhdysvalloissa ja huomannut voimakkaasti kasvavan mehutrendin. Pitkään juomateollisuudessa työskennellyt Veskimäe tiesi, ettei vastaavanlaisia tuotteita vielä ollut Pohjoismaissa. Asiaa pohdittuaan miehet perustivat HeyDayn vuonna 2014, mehuyrityksen, joka tuottaa orgaanisia, pastöroimattomia, maukkaita mehuja – kauniisti pakattuna. ”Tavoitteena oli tehdä niin nätti pullo kuin mahdollista”, Veskimäe mainitsee.

”Meillä on täysin oma tuotanto ja tuotekehitys, kaikki tehdään käsityönä Virossa. Haluamme osaltamme tukea lähialueen kehitystä”, Veskimäe kertoo ja uskoo, että myös kuluttajat arvostavat tätä. Tuotteilla on IFS-sertifikaatti, joka on tae korkeasta laadusta. ”Omenat tulevat Virosta, ravinnerikkaat marjat pohjoismaisista metsistä. Appelsiinit ja ananakset joudumme tietysti tuomaan etelämmästä”, Karvonen jatkaa. Hän paljastaa, että kehitteillä on ainakin uusi mustikkainen maku.