Pääkirjoitus:

Myynti ja markkinointi ovat vastuullisen yrityksen velvollisuuksia

Ajoittain kuulen yrityspäättäjien ylpeänä toteavan, ettei heidän tarvitse myydä tai markkinoida kun tuotteet puhuvat puolestaan. Että tilauksia on enemmän kuin ehditään hoitaa. Joka kerta mietin, mitä voisikaan tapahtua, jos yritys tosissaan ryhtyisi myymään ja markkinoimaan? Kuinka paljon uusia työpaikkoja Suomeen syntyisikään, kuinka monta veroeuroa valtionkassaan kilahtaisi lisää, kuinka monta jatkoinnovaatiota voisimmekaan kehittää? Samalla yrityspäättäjän oma kukkarokin saattaisi pullistua. Olisiko se täysin mahdoton ajatus?

Kuka määrittää riittävyyden rajan? Tarvitaanko aina vertailukohde tai ennätys, jota pyritään rikkomaan? Mikä estää tavoittelemasta suuria, onko kyse uskalluksesta? Mikseivät kilpailijat tungeksi näille markkinoille, joissa on löysää rahaa kuljeksimassa? Missä se kuuluisa markkinatalous oikein vitkuttelee?

Kävin juuri Pohjanmaalla, josta omatkin yrittäjähenkiset sukujuuret kumpuavat. Alavaa on, peltoa silmänkantamattomiin. Yritteliäällä alueella töitä riittää muillekin kuin maajusseille. Tällä kertaa olin haastattelemassa alansa kansainvälisesti johtavaa Mirka Oy:tä, Jepualla. Yritys työllistää satoja paikallisia, tarjoaa heille mahdollisuuden kansainvälisiin tehtäviin, markkinointiin, myyntiin, tuotekehitykseen. Tavoitteet ovat korkealla, maailmanvalloitus hyvässä vauhdissa, myyntiä on jo nyt 100 maahan. Vaikutuin, tämä on yhteiskuntavastuuta parhaimmillaan.

Tähän julkaisuun valitsimme alojensa näkemyksellisiä edustajia, joista jokainen tekee kaikkensa sen eteen, että 100-vuotta täyttävä Suomi olisi entistä elinvoimaisempi. Myynti ja markkinointi eivät ole vain mahdollisuuksia, vaan aidosti vastuullisen yrityksen velvollisuuksia.

Jasmine Plavsic, päätoimittaja


BUSINESS INSIGHT 2017

Julkaisija: Presser Oy, www.presser.fi
Päätoimittaja: Jasmine Plavsic, p. 044 274 0208
Tuottaja: Jutta Närhi
Taitto: Virpi Vihervuori
Kannen kuva: Milka Alanen
Jakelu: Talouselämän liitteenä 24.2.2017